Fenomenul street food în România: oportunităţi şi bariere
Fenomenul street food în România:
oportunităţi şi bariere
Fenomenul street food în România: oportunităţi şi bariere

De câțiva ani, mâncarea de stradă din România nu se mai rezumă la covrigării și shaormerii, iar fenomenul street-food a prins contur și la noi sub forma camionetelor, a rulotelor, a standurilor ori a bicicletelor.

S-a început cu burgeri, dar azi preparatele răspund tuturor preferințelor – hotdogi gourmet, pizza, paste, fructe de mare, sandviciuri, înghețată artizanală, mâncare mexicană, indiană etc. Chiar și brandurile de spirtoase au reacționat, un exemplu demn de menționat fiind aici Aperol Mobilul.

În doar 4 ani, numărul vânzătorilor din vehicule a crescut de la 20 până la aproximativ 200. În acest timp, au apărut prima asociație dedicată (Asociația Română de Food Truck – ROFTA), prima gală de premiere (Food Truck Society Awards) și prima conferință de profil (Food Truck Society Conference).

Mai mult, peisajul cultural urban a fost îmbogățit cu numeroase festivaluri dedicate, care îmbină nevoia de experimentare culinară a publicului cu opțiunile diverse de divertisment și relaxare: Street Food Festival, pornit din Cluj, azi prezent în 11 orașe mari, Bucharest Street Food, Picnic in the garden, Gourmet Street Food, The Carnival, Wine and Street Food Festival.

 

Antreprenorii români au văzut diverse oportunități în achiziționarea de food trucks – promovarea anumitor preparate cheie din restaurantul fizic, extinderea businessului în zonele de catering la evenimente publice sau private, loc de formare pentru angajați. De asemenea, bucătarii care au vrut să își deschidă propriul restaurant au găsit în acest mod o soluție mai ușor de implementat.

Avantajele pentru cei care își deschid un astfel de business sunt investițiile semnificativ mai scăzute față de deschiderea unui restaurant fizic, avântul fenomenului la nivel internațional și local, posibilitățile de experimentare cu meniul și cele de mobilitate în funcție de vad.

În plus, Primăria Capitalei a anunțat la finalul anului 2018 un proiect de extindere a Centrului Vechi cu încă 50 de străzi, pe care să fie oferite mai ușor autorizațiile pentru unitățile mobile de street food.

Pe de altă parte, în România încă nu există legi speciale și un CAEN dedicat pentru acest mod de a comercializa mâncarea, schimbarea fiind și unul dintre obiectivele ROFTA – crearea unui cadru legal adaptat nevoilor și posibilităților vânzătorilor mobili.

Pe lângă dificultățile administrative, alte bariere în domeniu sunt lipsa locurilor de desfășurare, spațiul înghesuit din unități, lipsa utilităților specifice restaurantelor, căldura excesivă și ritmul alert de lucru.

Într-un domeniu în care singura constantă este apetitul clienților pentru noutăți, fenomenul street food este cel puțin de explorat. Celor care vor să avanseze în această direcție, le poate fi utilă lista de pași enumerată aici.


Dr. Oetker Professional este nu doar un furnizor de materii prime, ci un furnizor de soluții.

Descoperă cum putem lucra împreună