Ospitalitatea faţă în faţă cu automatizarea
Ospitalitatea faţă în faţă cu automatizarea

De la simple meniuri digitale până la roboți care fac singuri preparate de la A la Z, automatizarea e una dintre tendințele cu cele mai mari șanse să transforme definitiv domeniul ospitalității. Când dorința de eficientizare întâlnește tehnologia, se nasc o mulțime de oportunități, dar și câteva amenințări noi.

OPORTUNITĂȚI

Principalul avantaj remarcat de cei care au apelat la automatizarea procesului de gătire este garanția calității fiecărui preparat care iese din bucătărie. Standardizarea se traduce prin farfurii care livrează de fiecare dată rezultatul dorit.

Eliminarea sarcinilor repetitive și viteza crescută de lucru duc la economii importante de timp și de buget. Chiar dacă multe dintre tehnologiile noi presupun investiții mari la început, în timp ajung să fie amortizate.

Când etape precum felierea sau mixarea ingredientelor sunt eficientizate, bucătarii se pot concentra la lucruri care contribuie mai mult la experiența clientului și la diferențierea restaurantului. Folosite corect, metodele de eficientizare nu reduc creativitatea, ci chiar îi lasă mai mult spațiu de exprimare.

Mergând mai departe, beneficiile se văd și la nivel macro: mai puțină risipă de alimente, dar și igienă îmbunătățită, dată de absența multor mâini care ating mâncarea înainte să ajungă în fața clientului.

Ospitalitatea faţă în faţă cu automatizarea

AMENINȚĂRI

Ca în orice domeniu în care se remarcă un progres tehnologic rapid, se pune problema înlocuirii oamenilor de către mașini și reducerea locurilor de muncă. Deși nu avem încă suficiente exemple cât să putem trage o concluzie, există și perspective încurajatoare. În restaurantele în care s-a apelat deja la automatizare, angajații nu și-au pierdut locul de muncă, ci s-au ocupat de alte lucruri. În plus, au apărut și roluri noi, care țin de asigurarea funcționării mașinilor.

Faptul că automatizarea e încă la început în domeniul ospitalității înseamnă că vine și cu riscuri pentru primii care o abordează. Unii proprietari de restaurant s-au plâns că au ajuns să-și crească de fapt costurile pentru că au avut nevoie de mai mulți angajați doar ca să monitorizeze și repare noile instalații. Câteva lanțuri s-au închis după ce clienții s-au plâns de atmosfera rece cauzată de lipsa interacțiunii cu personalul și vânzările au scăzut.

Restaurantele nu se rezumă la a-i pune clientului mâncare pe masă la cel mai mic cost posibil”, spune proprietarul unui lanț de restaurant din Chicago cu peste 1000 de angajați. “Experiența ieșitului la masă e mult mai complexă și include cultura restaurantului, dezvoltarea personalului și calitatea interacțiunilor umane”.

 

VIITORUL

Ce variantă de automatizare le e confortabilă reprezentanților industriei ospitalității și unde simt că devine prea mult? Dacă e să îi luăm ca reper pe cei din afară, formula optimă recomandată implică oameni care iau decizii și roboți care doar asistă în executarea sarcinilor. De văzut în ce măsură se va păstra și cum ne vom adapta noutăților și la nivel local.


Dr. Oetker Professional este nu doar un furnizor de materii prime, ci un furnizor de soluții.

Descoperă cum putem lucra împreună